Hvordan motivere seg selv til å gå ned i vekt?

Mange har stilt spørsmål om hvordan jeg motiverer meg selv til å fortsette med kostholdplanen og fortsette med trening. Man kommer alle i perioder hvor man bare føler for å kaste alt vekk og man ikke orker å forholde seg til hele vektnedgang prosessen. Jeg har også dager hvor jeg bare ikke orker mer og bare vil kose meg med alt og ikke tenke på konsekvensene av utfallet. Når jeg har disse dagene så tenker jeg på disse punktene nedenfor. 

  • Påminn deg selv på hvorfor du vil gå ned i vekt eller gjøre en livstilsendring. Det er mange grunner til dette. Tenk på det øyeblikket du bestemte deg for at du ikke vil leve slik du gjorde i forkant av livsstilsendringen. Det er din kropp og du bestemmer selv hva du skal gjøre med den. Man kan møte litt motgang i blant, men husk at du kan oppnå det du ønsker hvis du jobber hardt nok. 
  • Vær positiv. Det som skjer med mange mennesker er at man begynner med masse motivasjon også daler den fordi det ting går litt treigt. Man må fortelle seg selv at man ikke skal gi opp og dette klarer man. Det går bra å ha noen dager som man føler at man står stille, men man kommer forbi disse dagene. 
  • Sett deg selv mål. Det som hjelper for er å ha mål å gå utifra. Man må ikke bli like fit som de instagrammodellene. Jeg vet hvor mye jobb det er bak det og håper jo at jeg en dag oppnår det. 
  • Bare start og ikke se deg tilbake. Ikke tenk på alt de dumme valgene du tok før.
  • Mange bruker vekt som motivasjon. Vekt som motivasjon kan være en kjempebra, men det er ikke alltid vekten viser nedgang. Man kan holde på vann fra dag til dag. Da kan det ødelegge motivasjonen din. Jeg bruker målebånd mye for det viser resultater mye bedre for meg. 
  • Når du har bestemt deg for å starte så si det enten høyt eller fortell det til noen. Med engang det er der ute er det vanskeligere å gi seg. Jeg startet blogg når jeg bestemte meg for å gjøre denne livsstilsendringen. Da er det på en måte ingen vei tilbake. 

Dette er noen av mine råd. Det er ikke sikkert at dette hjelper for alle. Til syvende å sist så må man finne det som hjelper deg. I disse dager så er det mange som føler at de har spist alt for mye god julemat. Hatt lange frokoster og generelt bare kost seg ekstra mye. Dette medfører at den første tiden av januar at det er stort trøkk på treningsstudioene og alle skal i gang med endringer som en del av nyttårsforsettene. Husk at det må være en varig endring, ikke bare i januar. 

PS! Bildet er lånt fra weheartit. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg